Brugte sejl
Finnjollesejl har generelt en ganske lang levetid når man er på motionist niveau eller vil gøre sig gældende i det danske felt af masters sejlere. Dette forhold skyldes at masten og dens egenskaber er af væsentligt større betydning for bådfarten end sejlet, samt at sejlene er lavet i generelt holdbare materialer. Levetiden vurderes til at være omkring 2 år, selv ved næsten ugentlige sejlture. Undtagelsen er letvejrssejl som er blevet sejlet i for meget vind.
Nye sejl kan købes hos flere sejlmagere og de står gerne klar med råd og vejledning om hvilken model og mastekurve som sejlet skal have. En væsentligt billigere tilgang til en ’nyt’ sejl er at købe et brugt sejl fra en top-sejler, her kan man typisk få 1 år gamle sejl til halv pris. I år er der ekstra mange ’brugte’ sejl til salg da mange OL kandidater og næsten kandidater har hele eller dele af deres udstyr til salg.
Der er følgende hoved leverandører af Finnjollesejl:
- North Sails har i årtier været referencen og har gennem tiderne haft mange modeller hvor man kan finde en oversigt på deres hjemmeside. Hovedmodellen er HV2 som et sejl som er let at sejle med, men som efterhånden har mange år på bagen. Efterfølgeren M-1(Med Ben Ainslie varianten MB-1) kræver mere præcis styring for at være hurtigt. Siden 2015 har allround modellen været Xi(med et nummer for besætningens vægt), dette sejl kræver som M-1 en ganske præcis styring for at være hurtigt.
- WB Sails – Er den nye dreng i klassen, som på ganske få år har etableret sig som et meget hurtigt sejl. Der er forskellige modeller, og de er alle lette at få til at sejle stærkt.
- BM Sails – er netop begyndt at lave finnjollesejl målrettet masters sejlere, hvilket vil sige et sejl med en rund indgang og god twist i toppen.
- One Sails – er efterfølgeren til de tidligere succesrige Victory sejl. De har en model som i udførsel og design minder om Norths HV2 model.
Det springende punkt ved køb af et brugt sejl er om sejlet passer til din mast. Dette er et vigtigt punkt, men ikke et sted hvor der findes en universel sandhed. Et North sejl er lavet til at passe en mast med følgende mål (1/4-1/2-3/4) 86-115-84 (Et såkaldt 0-0-0 sejl). North sejlmageren tager ikke hensyn til sideudbøjningen ved sejltilpasningen. Andre sejlmagere opererer med lignende standarder, men udgangspunktet kender jeg ikke.
Den simple vurdering af om sejlet passer eller ej, er ved at sammenligne din masts udbøjningsmål med sælgers mastemål. Her skal det noteres at nogle topsejlere bruger andre sejlmål end hvad der er standard, for enten at få mere eller mindre power under specielle forhold. På et North sejl står der typisk 3 tal som viser sejlets mastemålsjustering.
Standard justeringen for en mastekurve forskellig fra standard målene er 1,7mm forkurve i sejlet per 1 mm forskel mastekurve (afrundet til nærmeste hele mm) for North Sejl.. Dette er en tilnærmelse og gælder for nye sejl. Tag fat i din masts målebrev og se målene der for at finde ud af hvad målene bør være. Er der mere mastekurve i sejlet end der bør være jvf udregningen vil der være marginalt mere facon i sejlet, og mindre vil gøre det fladere. Et par mm fra eller til gør normalt igen forskel i den sammenhæng og slet ikke på et brugt sejl som er krøbet lidt eller som har givet sig. En sejlmager kan for ca 500 DKK lægge en ny mastekurve ind og isætte nye sejlnumre hvis mastekurve forskellen er for stor og sejlet er rimeligt nyt.
For at komplicere ovenstående simple beregning kan det nævnes at det i let vind og i hård vind kan være en fordel at have et sejl som er fladere (=mindre forkurve) end beregnet, ligesom et par ekstra mm i mellemluft giver mere fart hvis du kan holde jollen oprejst hele vejen til topmærket.
I håb om at ovenstående har uddybet og forklaret sejlmysteriet en lille smule. Samt selvfølgelig åbnet muligheden for at få ’nyt’ sejl til en fornuftig sum penge.
Jens Kristian – DEN 246