Renovering af gammel Pearson jolle

PEARSON FINNJOLLE KOMMER IGEN PÅ VANDET

14. februar 2018 

Peter Hoeck har sendt os en lille beretning om sit projekt med en ældre model Finnjolle, som vi ønsker ham held og lykke med at få på vandet. Målet er, at Peter deltager i Masters 2019 med klenodiet.

Peter fortæller:

I mine unge dage sejlede jeg optimist og KDY 15 M2 (juniorbåd) og senere blev det også Piratjolle, BB jolle, OK jolle, Elvstrøm Trapez, lidt Finn, Snipe, FD og lidt M-O-W jolle.

For nogle år siden fik jeg lyst til igen at prøve jollesejlads. Samtidig kom ideen at sejle i en jolletype, som jeg havde i mine unge år og helst i en jolle fra dengang. Jollerne skulle også være udstyret, eller tilbageføres, som på daværende tidspunkt. Det som nogle i dag kalder Classic, Vintage eller Retro.

Kort sagt: det skal være som at have en veteran motorcykel eller veteranbil.

Jeg ville også prøve at indsamle jollens historie.

Ved renovering af jolle ønsker jeg at komme så tæt på det oprindelige som muligt.

Jollen skal være brugbar og skal bruges i det daglige.

Det er klart, at med den ”målsætning” er det ikke en vinder jolle. Men glæden ved at sejle er bestemt større – og én skal jo blive den sidste. Sådan er det.

Det begyndte med succesfuld og fuldendt restaurering af en BB jolle. Senere en OK jolle.

Og nu er det så en Finnjolle, der er på bedding. Finn jollen fandt jeg bag en lade på en landbrugsejendom.

Finn jollen, D109 (DEN109), Pearson Brothers, Littlehampton, England, glasfiber, årgang 1968:

Da jeg begyndte at søge historien på jollen (med lidt hjælp fra Jørgen Lindhardtsen) var der noget som tydede på, at jollen var den eneste af fabrikat Pearson i DK.

Jollen har bla. sejlet i Øresund området og lå på tidspunkt i Hellerup, hvorfra den kom til Århus området. Lidt efter lidt fandt jeg ud af, at Henning Wind havde sejlet i jollen og bragt den til Danmark.

FAKTA: 1968 vinder Henning Wind Finn Gold Cup i Kent, England.

Førstepræmien til dette stævne var bl.a. en ny Finn fra værftet Pearson.

Henning Wind hjemtager jollen. Sejler lidt i den på Øresund / Hellerup. Også andre Finn sejlere prøver og tester jollen. Henning Wind (OL bronze i Finnjolle 1964 i Japan) syntes jollen var for blød, og på et tidspunkt bliver den solgt.

Min plan var, at jollen skulle være klar til brug sommer 2018. Da er det 50 år siden at den kom til DK. Det når jeg ikke! I stedet håber jeg, at jollen bliver klar sommeren 2019 Forhåbentlig til Masters i Skovshoved.

Renovering af Finn DEN 109:

Der skal laves en del:

  • Gelcoat på dæk.
  • Småskader i skroget.
  • Oprindelig mastespor renoveres og monteres.
  • Cockpit mm er på et tidspunkt malet med plastik maling. Så alt skal fjernes, slibes og istandsættes. Ny topcoat.
  • Alle blokke og frølår skal erstattes med GL model som oprindelig.
  • Mast og bom var dengang af træ og det taler jeg med Jesper Strandberg om. Rorpind forlænger og rorpind var også træ. Sådan skal det selvfølgelig være igen.
  • Senere skal der laves et dacron sejl. Det taler jeg om med Preben Kristensen fra Sejlsnedkeren, Horsens.

Når jollen er renoveret og klar skal den bruges til sejlads og måske lidt kapsejlads for Classic joller. Der er enkelte steder i Tyskland, hvor der er stævner med gamle joller.

I Danmark er der ikke stor interesse for Classic joller. Jeg har et par gange forsøgt, men desværre har det ikke været muligt at samle joller til et stævne. Helt opgivet har jeg det dog endnu ikke.

Det var lidt ord om mine ideer og arbejde. Hvis du kan hjælpe mig med at fylde hullerne ud i min Pearson jolles historie, så skriv til mig. Eller hvis du har tips til mit projekt. Og ellers glæder jeg mig til at møde Jer, når min Finnjolle er klar til kamp og fremvisning.

Sejlerhilsener

Peter
Finn DEN 109

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.