Nicholas Heiner uddeler guldkorn
(.. og Jens Kristian gengiver i dette notat de vigtigste)
Mandag den 3. februar var den internationale Finnjolle klub vært for et online møde, hvor Nicholas Heiner (Finn Rockstar) fortalte om trim af Finnjollen.
Nedenfor er en opsummering af de punkter han kom med.
Mast: Vælg en mast som passer til din størrelse, vægt og fysiske formåen. Nicholas Heiner brugte master som var 365 til 370 sidestive. Han vejede omkring 95 kg og var i absolut topform. Giles Scott var noget højere og brugte master med 355 sidestivhed. Wilke og HIT har god viden, når du fortæller dette (husk at fortælle hvor meget og hvor længe du kan hænge).
Masteplacering: Han justerede masten efter forholdene, og flyttede masten med 35 mm mellem yderpunkterne. Anbefaler at man som Masters sejler har to indstillinger, let/medium og medium/hård. Inden starten af en sejlads, eller før man går på vandet, sætter man masten op til forholdene. Her skal man tage hensyn til, hvordan forholdene forventes at ændre sig. Sejler man et sted, hvor man ved at vinden i løbet af sejladsen vil aftage, men blæser ganske kraftigt lige nu, så anbefales det at vælge et medium trim, hvor man trimmer sejlet fladt til at starte med.
Rorpres: Der skal være et passende pres på roret, så båden sejler sig selv og er let at styre. Jollen skal holdes så fladt som muligt, hele tiden. Dette gøres ved at arbejde med masteplacering og sværdplacering. Des større afstand – jo mindre rorpres.
Mastehældning: 1mm flyttet i dækket svarer til 1 omgang på mastefoden.
Mast og sejl: Udgangspunktet er at du har en mast som passer til dig. Start med et standard sejl til størrelse og vægt hos den valgte sejlmager, og hvis du synes der er for lidt/meget power i sejlet, så få det justeret hos sejlmageren, eller når du bestiller et nyt. Billigere end at købe en ny mast
Sejl: Der er forskel på sejl, selvom det er samme leverandør, model og justeringer som er lavet. Så afprøv sejlet og lær at bruge det, inden du deltager i en kapsejlads med det.
Agterligsspænding: Ved for lille agterligsspænding, så føles båden slatten og sejler sidelæns, når der kommer et pust. Er der for meget, så krænger den ved et pust, og den ekstra vind bliver ikke omsat i fart. Det optimale er, at båden sejler hurtigere når pustet kommer, og man kan håndtere de ekstra kræfter med roret.
Mast og sejl: 34,5 kg agterligsspænding passer til North sejl under alle forhold, mens WB og andre varierer mellem 31 og 35 kg alt efter forholdene. Han lagde vægt på at 1mm i mastemålsforskel (i halv højde) til ’normalmasten’ betyder omkring 2 mm på sejlets forligskurve, mens 1 cm mere eller mindre i mastehældning (eller 1mm i dækket), betyder 4mm forskel i masten bøjning. Dvs man kan ved at justere mastehældningen ændre sejlfaconen mere end sejlmageren!
Agterligspænding og løjgang: Hver gang man skøder ud med en bombredde, så øges agterligsspændingen svarende til 1 cm ekstra agterligsspænding. Dvs stor ændring i sejlfaconen. Har man skødet helt ud på løjgangen, og synes at det føles som der er for meget agterligsspænding, så slæk i skødet og se om det hjælper. En let flyvende bom under de forhold, har samme agterligsspænding som når bommen går i dækket (Men det er kun 5 til 7 cm der er tale om)
Gamle sejl: Sejl krymper, og især North sejlene. Dette betyder, at de især bliver flade i toppen, hvilket kan modvirkes ved at få lagt ekstra (omkring 4mm var vurderingen) mastekurve i toppen af sejlet. Så virker det fint igen.

Classic vs Fantastica: Classic’en er mere tilgivende og nemmere at få til at sejle. Fantastica’en er generelt hurtigere, men kræver at den sejles fladt og at der arbejdes mere med den på såvel kryds som læns. Den er mere ’kasseformet’, så tåler ikke så meget krængning. Forudsætningen for at sejle hurtigt i en Fantastica er styrke, god kondition, udholdenhed og træning. Ellers er kan man være bedre stillet med en Classic. Hans vurdering er at TT2’en er midt imellem de to Devoti modeller.
Pump: Masters sejlere skal pumpe mindre, og sørge for at sejle på bølgerne, og vælge de bølger de vil pumpe på med omhu. Ellers er det gode spildte kræfter.
Der er altid noget at lære, og blive bedre til når man sejler Finnjolle
Spørgsmål er altid velkomne og kan stilles til Jens Kristian via klubbens facebook side.