2 helte tog til ‘Letzte Helden’
Fortalt af Jens Kristian Andersen, DEN 246
Letzte Helden er Hamborg forstaden Blankenese sejlklubs sidste stævne i sæsonen. Et stævne hvor mange bådklasser er inviteret, og hvor enkelte klasser får deres egen start. I år var første gang under Corona, og på trods af at antallet af både i de enkelte klasser var begrænset var der i alt 156 tilmeldte joller. Flest i Piratklassen med næsten 50 fortrinsvis unge deltagere. Der var også en åben klasse hvor man sejlede efter handicap. Her var der alt fra I14 kulfiber jolle, tyske konstruktionsklasser samt en Træ Pirat med bomuldssejl sat på trærundholter.
Til DM inviterede de tyske sejlere os til stævnet, en invitation som Martin Mikkelsen og Jens Kristian tog imod med henblik på at få en oplevelse ud af turen.
Da Blankenese ligger vest for Hamborg skal man gennem Hamborg Centrum, hvilket betød en tur gennem Reeperbahn i myldretid med dobbeltrailer, samt navigering i diverse noget uoverskuelige kryds inden turen ned af en snæver vej med serpetinersving til sidst for at køre de sidste 100 meter på en gangsti. Sejlklubbens klubhus er en stor 3 etagers flydeponton for at kunne klare de 2 meter forskel mellem flod og ebbe. Selve Blankenese by er bygget på en høj brink langs Elben gennem mange hundrede år, således at mange af husene kun kan nås til fods. Det ser meget sydlandsk ud, og er ,selvom man ikke skal sejle, en tur værd.
Såvel lørdag som søndag var der lovet lette vinde, og skulle det vise sig også en del tåge. For at nå sejladsområdet skal man krydse storbådsruten, hvor såvel følgebåde som politiet gør opmærksom hvornår man kan krydse over. Sådan et +100 meter Container Skib med 9 styk 40 fods Containere stablet ovenpå hinanden i flere rækker er godt nok stort, selvom de lokale sagde at det var en af de mindre. Oveni er sejladstiden begrænset af at der skal være højvande for at der kan sejles på sejladsområdet, da man ved lavvande kan se mindst 3 stykker mudret flodbund. Til stævnet var der 3 timer hver dag hvor der kunne sejles, hvilket betød at første start var klokken 9.30 lørdag.
Finnjollerne gik i 2. start efter Piratjollerne, og da der var let vind og modstrøm skulle man lægge sin taktik efter disse forhold, samt tage hensyn til Airbus’ ganske store hangarer på land. Lavpraktisk betød det at man skulle gå efter fri vind og holde sig fri af Piraterne på alle kurser. Første sejlads blev afviklet i aftagende vind, hvor Martin på hver af de 3 kryds gik til venstre og ud i strømmen, mens Jens Kristian gik på modsat fløj. Indtil sidste kryds var der ikke forskel på de to radikalt forskellige strategier, men så fandt Martin lidt ekstra tryk på sidste del af krydset og vandt dermed sejladsen. Jens Kristian fik en 4. plads. Da vinden døde helt, var det mod havnen igen, hvor man lige inden indsejlingen skulle bove en kraftig udadgående strøm.
Om aftenen lagde en af de lokale Finn sejlere hus til en Grillmiddag hvor snakken gik og man fik lært en masse nye mennesker at kende.
Søndagen oprandt med endnu mindre vind end Lørdagen, og denne gang fra Nord Øst. Vi brugte meget tid på at rigge til og tage tøj på, da vi ikke rigtigt troede at der ville blive sejlet. Men på vandet kom vi, og måtte vente på at komme til sejladsområdet indtil et Containerskib var passeret.
Første start gik i meget svag vind, hvor bare det at sejle sig gennem ca 100 ventende joller til startlinien var en bedrift. Igen valgte Martin og Jens Kristian forskellig taktik, Jens Kristian mest fordi det var nu der han var og der lå Pirater ude til venstre. Ved første mærke var der klump, hvorfor turen til højre med overhøjde viste sig rimeligt OK, samtidigt med at turen til venstre på lænseren gav Jens Kristian mulighed for at være med i toppen. Martins tur i medstrøm var grundet manglende vind en dårlig ide på den lænser. Næste kryds var en lang tur på bagbord for at få fri vind for Jens Kristian, og resulterede i at vi var efter hinanden i mål i den spidse ende af feltet. Vi har ikke set en detaljeret resultatliste, og da vi gik i mål mellem Pirater og alle andre mulige andre joller og ikke er så gode til at tælle, så derfor ingen helt klare resultater udover at Niels i GER 94 vandt sejladsen foran Thomas Schmid.
Anden start gik i noget mere vind, hvor Jens Kristian især ved første mærke forsøgte at undgå især Pirater, som nu sejlede hurtigt og højt. Lænseren var en gentagelse af første sejlads, men nu havde alle fattet det. Indtil sidste mærke havde Jens Kristian sejlet sig frem og fået skåret nogle bagfrakommende 505’ere fra, men ikke en 7-8 Meter H-jolle som fik næsen forbi hækken inden 3 bådscirklen. Det var dyrt, da sådan en stor jolle har en meget stor venderadius og kom rundt mærket i en meget stor bue og med vakum bag de ca 30 kvm sejl. Det kostede rigtigt mange placeringer da det ikke i den lette vind var muligt at holde højde eller nogenlunde fart til mållinien. Men H-jollen skulle have plads og jeg kunne ikke parkere jollen og vente.
Turen ind krævede endnu jolleparkering i strøm og let luft indtil endnu et containerskib var passeret, inden indtagelse af evalueringsvæske og jollepakning. Vi valgte at følge rådet om at køre hjemad inden præmieoverrækkelsen, da der var indgivet protester som ville tage lang tid at få klaret. Finnjollerne vandt stævnet overalt på Handikap med Thomas Schmid på første pladsen, føromtalte Niels på 2. pladsen, Marting på 4. og Jens Kristian på 6. Ud af 21 startende lokalkendte var vi godt tilfreds med vores resultater taget den lette luft i betragtning.
Turen hjem tog, som turen ud godt 5.5 timer, hvor en væsentlig del blev brugt på at køre på tværs af Hamborg.
Du kan også læse en kort beretning på tysk fra Blankenese Segel-Club her.